یک شهر، یک خدا و یک رویا: عاشقانه در بازگشت ناپولی به اوج سری A

تاریخ ناپل به قرون حجر برمی‌گردد و این شهر و مناطق اطراف آن حتی در اساطیر یونان نیز نام‌های مناسبی پیدا کرده‌اند. مانند کوه وزوویوس که مشرف به شهر است، ناپل نیز نشان دهنده دوگانگی زندگی در منطقه است – غرور فوق العاده ای به سنت خود در حالی که برخی از بدترین تراژدی های قابل تصور را تحمل می کند. جای تعجب نیست که این شهر از بمباران‌ترین شهر در طول جنگ جهانی دوم به یک مقصد توریستی محبوب تبدیل شد و پیتزای آن تقریباً به وضعیت افسانه‌ای رسید. برای مردم ناپل، فرهنگ و میراث آنها نقش بزرگی دارد و اگر نهادی وجود داشته باشد که همه آنها را با اشتیاق متحد کند، آن باشگاه فوتبال محبوب آنها – SSC Napoli است.

در حالی که باشگاه در سال 1926 تأسیس شد، عنوان لیگ همچنان از آنها دور بود. چند قهرمانی در کوپا ایتالیا در دهه های 1960 و 1970 اوج موفقیت آنها بود، اما هواداران تشنه چیز دیگری بودند. سپس، از هیچ، معجزه ای در سال 1984 اتفاق افتاد و هیچ چیز مثل قبل نبود.

ben4i97

ناپولی برای جذب دیگو مارادونا از بارسلونا رکورد نقل و انتقالات جهانی را شکست و ورود او آغاز سالهای طلایی آنها بود. مارادونا با شهرت به عنوان یکی از بهترین بازیکنان جهان در آن مقطع به ایتالیا آمد و دو سال بعد آنها را به اولین قهرمانی خود در سری آ هدایت کرد. تا آن زمان، هیچ باشگاهی از سرزمین اصلی جنوب ایتالیا قهرمان لیگ نشده بود و آن پیروزی مارادونا را به سطوحی تقریبا افسانه ای ارتقا داد. تأثیر او چنان بود که ناپولی تنها جایی در ایتالیا بود که سرود ملی آرژانتین در آن در جام جهانی 1990 مورد تمسخر قرار نگرفت.

بلافاصله پس از جام جهانی، مارادونا به دلیل رد شدن در تست مواد مخدر 15 ماه محروم شد و دیگر هرگز برای ناپولی بازی نخواهد کرد. اما وضعیت او در قلب شهر تأیید شد، همانطور که از نقاشی های دیواری بی شمار روی دیوارها مشهود بود. تصویر این فوتبالیست تقریباً در همه خانه های شهر وجود داشت و شایعات می گویند در فصل 86 برخی از هواداران حتی در مدح او نماز خواندند.

مارادونای ما، که میدان را می گیرد، ما نام تو را مقدس کردیم، پادشاهی تو ناپولی است، ما را به ناامیدی نکش، اما عنوان را به ما برسان، آمین.

33 سال از دومین پیروزی ناپولی در سری آ تحت هدایت مارادونا می گذرد اما این باشگاه نتوانسته این موفقیت را تکرار کند. سوپراستارها آمده اند و به مراتع سرسبزتر نیز رفته اند، اما کابینه جام بدون قهرمانی در لیگ سوم باقی مانده است. با این حال، سرانجام انتظار به پایان می رسد.

5 epgl3cg

در حالی که شش بازی تا پایان فصل سری آ باقی مانده است، ناپولی تنها یک تساوی با یک اسکودتوی شایسته فاصله دارد، اما این بار، این یک تلاش تیمی بیش از نبوغ یک فرد بوده است. در طول سال ها، ناپولی به دلیل پرورش استعدادهای جوان نامی برای خود دست و پا کرده است. این باشگاه با بازیکنانی مانند ویکتور اوسیمن، خوویچا کواراتسخلیا و کیم مین جائه، بازیکنانی دارد که باشگاه‌های برتر از سراسر جهان بر سر خودشان می‌جنگند، اما این فلسفه باشگاه بود که کلید خورد.

رابطه بین هواداران ناپولی و مالک Aurelio De Laurentis را می توان پیچیده توصیف کرد. رشد باشگاه از دهه 1990 آهسته اما پیوسته بوده است، اما برچسب “باشگاه تغذیه” برای مؤمنان خوشایند نبوده است. استعدادهای جوان فرم خود را در ناپل پیدا کردند، اما این باشگاه‌های بزرگ‌تر بودند که در نهایت قرارداد امضا کردند و به کسب عناوین ادامه دادند. برخی از انتخاب‌های سرمربی لاورنتیس نیز مورد تردید قرار گرفت، اما لوچیانو اسپالتی نشان داد که گوهر خالصی است.

دو بار بهترین مربی سال سری آ با لیگ غریبه نبود و این تجربه ای بود که تیم جوان ناپولی برای موفقیت به آن نیاز داشت. فوتبال ایتالیا مدتهاست که طرفدار فوتبال ضد حمله با دفاعی قوی بوده است، اما ناپولی احتمالاً ضد این ایده است. اسپالتی 4-3-3 را با بیشترین تاکید بر پرس در بالای زمین و حمله به صورت گروهی انتخاب کرد. وینگرهای هجومی مهم ترین بخش سیستم هستند زیرا بازی تهاجمی را هدایت می کنند.

در شرایطی که اکثر تیم‌های ایتالیایی به دنبال 3-5-2 یا 3-4-2-1 بودند، ناپولی تیم‌هایی مانند یوونتوس و آث میلان را غافلگیر کرد اما گیم‌پلی تهاجمی آنها را شگفت‌زده کرد. اوسیمهن در نقش خود به عنوان یک مهاجم مهیج عالی عمل کرده است و بازی پیوندی بین وینگرها و مدافعان کناری سیستمی را ایجاد کرده است که به تیم اجازه می دهد تا بدون هیچ مهلتی دائما به محوطه جریمه حریف حمله کند.

عامل کلیدی دیگر موفقیت ناپولی در این فصل، فوتبال سبک مالکیت آن‌ها بوده و این باشگاه بیشترین درصد پاس‌های موفق را در لیگ دارد. کیم مین جائه با 75.3 درصد دقت پاس در هر بازی در صدر فهرست قرار دارد در حالی که امیر رحمانی مدافع همکار با 72.5 درصد در رتبه دوم قرار دارد. به آن، رکورد بی‌نظیر گل‌زنی و پاس گل اوسیمهن و کواراتسخلیا – که کوارادونا نیز نامیده می‌شود – را اضافه کنید و ما یک دستورالعمل تقریباً عالی برای موفقیت در سری آ داریم.

هواداران ناپولی مدتی است که آماده جشن قهرمانی در لیگ هستند. این باشگاه از همان ابتدا در صدر جدول امتیازی قرار داشت و تا میانه فصل یک برتری تقریبا غیرممکن داشت. این فقط یک مسئله زمان است که سرانجام اسکودتو به شهر ناپل باز می گردد و چه چیزی می تواند مناسب تر از رسیدن جام به استادیوم دیگو آرماندو مارادونا با نام مناسب باشد.

موضوعات ذکر شده در این مقاله