پیشنهاد 6.2 میلیارد دلاری برای منچستریونایتد – گزارش معامله بزرگ شیخ جاسم بانکدار قطری

شیخ جاسم بن حمد آل ثانی، بانکدار قطری و جیم رتکلیف، میلیاردر بریتانیایی، سومین و آخرین پیشنهاد خود را برای خرید منچستریونایتد ارائه کردند. پس از اینکه این زوج به عنوان مدعیان اصلی خرید باشگاه لیگ برتر از خانواده گلیزر ظاهر شدند، شیخ جاسم در یک جنگ مزایده با رتکلیف است.

در حالی که آخرین پیشنهاد شیخ جاسم بیش از 5 میلیارد پوند (6.2 میلیارد دلار) گزارش شده است، زمانی که آخرین مهلت روز جمعه برای دور سوم مناقصه در ساعت 2100 به وقت گرینویچ به پایان رسید، اندازه پیشنهاد بهبود یافته رتکلیف هنوز علنی نشده بود. منابع گفتند که پیشنهاد شیخ جاسم برای کنترل 100 درصدی باشگاه همراه با وعده بودجه اضافی قابل توجه برای نقل و انتقالات و زیرساخت ها است.

این هزینه شامل توسعه مجدد استادیوم قدیمی اولدترافورد یونایتد یا ساخت زمین جدید به همراه تعمیرات اساسی امکانات تمرینی باشگاه می شود.

پیشنهاد شیخ جاسم همچنین وعده حذف بدهی 620 میلیون دلاری یونایتد را می دهد. راتکلیف، بنیانگذار شرکت شیمیایی INEOS، یک هوادار کودکی یونایتد که در تلاش برای خرید چلسی در سال گذشته شکست خورد، ظاهراً می خواهد بیش از 50 درصد از سهام یونایتد را خریداری کند.

این امر به جوئل و اورام گلیزر، روسای مشترک اجرایی یونایتد اجازه می دهد تا به عنوان سهامداران با 20 درصد سهام باقی بمانند، که نگرانی هایی را در میان هواداران خسته از سلطنت جنجالی آمریکایی ها ایجاد کرده است.

طبق گزارش‌ها، گلیزرها قبل از اینکه با فروش لباس اولدترافورد موافقت کنند، 6 میلیارد پوند برای یک باشگاه ورزشی رکورد می‌خواهند و این احتمال را افزایش می‌دهد که پیشنهاد شیخ جاسم یا رویکرد رتکلیف را نپذیرند.

گلیزرها که در سال 2005 از زمانی که باشگاه را با بدهی 790 میلیون پوندی در سال 2005 به شدت مورد پسند هواداران قرار ندادند، زمانی که برای اولین بار در نوامبر از سرمایه گذاری خارجی دعوت کردند، آماده دریافت سود هنگفت بودند.

با این حال، Elliot Investment Management و The Carlyle Group از جمله شرکت‌های سهام خصوصی در بازار برای سهام اقلیت هستند که می‌توانند به گلیزر اجازه دهند کنترل خود را حفظ کرده و بودجه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های باشگاه را تامین کنند.

طبق گزارش‌ها، اورام و جوئل گلیزر علاقه‌مند به حفظ سهام خود در یونایتد هستند، در حالی که خواهر و برادر و مدیران دیگر کوین، برایان و ادوارد گلیزر و دارسی گلیزر کاسویتز آماده تخلیه سهام خود هستند.

پیشنهادها از آخرین دور مناقصه، فرآیندی که توسط بانک تجاری نیویورک، گروه راین برای گلیزرز اجرا شد، حداکثر 5 میلیارد پوند ارزش داشت.

این امر می توانست رکورد 2.5 میلیارد پوندی لیگ برتر را که سال گذشته توسط کنسرسیومی به رهبری تاد بوهلی، مالک لس آنجلس داجرز و شرکت سهام خصوصی Clearlake Capital برای چلسی پرداخت شد، با 1.75 میلیارد پوند دیگر برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها و بازیکنان بشکند. .

“نیاز شدید”
اعتماد هواداران منچستریونایتد (MUST) خواستار نتیجه گیری سریع در این فرآیند شده است تا مالکان جدید در پنجره نقل و انتقالات تابستانی حضور داشته باشند.

گروه هواداران در بیانیه ای گفت: “ما به شدت نیاز به سرمایه گذاری جدید داریم که بدون شک نیاز به مالکیت جدید دارد. MUST، همراه با هواداران یونایتد در سراسر جهان، خواستار پایان دادن به این روند بدون تاخیر بیشتر هستند.” گمان می رود هواداران یونایتد قصد دارند در آستانه بازی یکشنبه با استون ویلا در اولدترافورد، علیه گلیزرها اعتراض کنند.

دهه افول

تحت مالکیت گلیزرها، یونایتد در یک دهه گذشته در داخل و خارج از زمین در حال افت ثابت بوده است.

شیاطین سرخ از زمان بازنشستگی الکس فرگوسن، سرمربی سابق در سال 2013، قهرمان لیگ برتر نشده اند، در حالی که درآمد باشگاه به دلیل فقدان فوتبال منظم در لیگ قهرمانان اروپا و ناکامی در مدرن سازی اولدترافورد، از رقبای محلی منچسترسیتی و لیورپول عقب افتاده است.

اما آنها در این فصل تحت مدیریت اریک ده هاگ از یک رنسانس لذت می برند و با بالا بردن جام لیگ در فوریه به خشکسالی شش ساله جام پایان دادند. آنها همچنین در فینال جام حذفی در 3 ژوئن به مصاف منچسترسیتی خواهند رفت.

تنها چند ماه پس از میزبانی جام جهانی 2022، یک پیشنهاد موفقیت آمیز قطر باعث افتخار کشور خلیج فارس در لیگ برتر – پربیننده ترین رقابت داخلی جهان – خواهد شد.

اما شیخ جاسم فرزند شیخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی، نخست وزیر سابق قطر است و ارتباط نزدیک او با نخبگان حاکم این کشور خلیج فارس، سؤالاتی را درباره تبدیل شدن یک باشگاه دیگر لیگ برتر به پروژه ای تحت حمایت دولت ایجاد می کند.

توماس زیلیاکوس، سرمایه دار فنلاندی، رقیب خارجی است که اخیراً اعلام کرده است که پیشنهاد او از دور دوم مناقصه، علیرغم اینکه پروسه طولانی مدت فروش را یک “مضحک” خوانده است، همچنان پابرجاست.

موضوعات ذکر شده در این مقاله