همه آن چیزی که باید در رابطه سایز و جنس ناودانی بدانید

ناودانی یکی از مقاطعی است که به صورت گسترده در صنعت های مختلف، مورد استفاده قرار می گیرد. آیا از خودتان سوال کرده اید که علت اصلی استفاده از آن در صنایع مختلف چیست؟ بله، درست حدس زدید، ناودانی در سایز و اندازه ها و جنس های مختلفی تولید می شود که همین امر موجب می شود تا تمامی صنایع بتوانند آن را مصرف کنند. اگر می خواهید که با انواع سایز ناودانی و جنس های این محصول آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چه باید در رابطه با سایز و جنس انواع ناودانی بدانید را برای شما عزیزان به صور کامل و مفصل بیان خواهیم کرد.

آشنایی کامل با پروفیل فولادی ناودانی

یک پروفیل فولادی که دارای دو سطح جان و بال است و این دو سطح بر هم عمود هستند را ناودانی می گویند. لازم به ذکر است تا بدانید که شکل ناودانی مشابه حرف U انگلیسی است و می توان از آن برای ساخت چهارچوب در و پنجره، ترمیم یک بخش از بنای تخریب شده، برای ساخت قاب ها و پایه های تجهیزات صنعتی، برای ساختن ساپورت ها در خطوط لوله و یا در پالایشگاه ها استفاده کرد. البته، علاوه بر این، می توان از این محصول در تولید سازه ها و سکوها، در صنعت راه و شهرسازی و … نیز به طور گسترده استفاده کرد.

برای ساخت انواع ناودانی، تولیدکنندگان به جدول استاندارد اشتال توجه می کنند. این جدول، همانطور که از نامش مشخص است، استاندارد ساخت انواع محصولات فولادی همچون ناودانی را مشخص می کند. ناودانی هایی که به روش نورد گرم در کشورمان تولید می شوند، مطابق استاندارد ملی شماره 1 – 4477 می باشند. در این استاندارد ویژگی ها، روش های آزمون، نمونه برداری و نشانه گذاری ناودانی های گرم و …. به طور کامل و واضح بیان شده است. علاوه بر این، برای تعین میزان ابعاد و وزن ناودانی ها نیز استاندارد دیگری وجود دارد که نام آن استاندارد EN 10279 می باشد. در این استاندارد به صورت صریح و کاملا مشخص، ابعاد و وزن ها بیان شده اند .

تاریخچه استفاده از ناودانی

پیش از آن که بخواهیم شما عزیزان را با ابعاد و سایزهای مختلف ناودانی آشنا کنیم، بهتر است که با تاریخچه مصرف انواع ناودانی به خوبی آشنا شوید. استفاده از فولاد و پروفایل های مختلف همچون: ناودانی در صنعت ساختمان سازی از اوایل قرن بیستم شروع شد. به طوری که در جنگ جهانی دوم، ناودانی یکی از پر مصرف ترین مصالح ساختمان سازی محسوب می شد. به همین دلیل، پس از اتمام جنگ جهانی دوم، کارخانه های تولید کننده فولاد و ناودانی، به طور چشمگیری افزایش یافتند و تقریبا 3 برابر شدند. این امر سبب شد تا به یکباره میزان زیادی محصولات فولادی در تمامی کشورها و بازارهای جهانی وجود داشته باشند.

آشنایی با جدول وزن ناودانی 

همان طور که در بخش های پیشین بیان کردیم، تمامی مشخصات ابعادی، وزنی و … انواع ناودانی، بر اساس جدول استاندارد اشتال می باشند. اما تعدادی از این آیتم ها در زمان طراحی، ساخت و سفارش خرید انواع ناودانی ها تاثیر گذارتر هستند، به نحوی که اغلب مدیران و تولیدکنندگان آهن و فولاد، برای دسترسی بهتر مخاطبان خود، جدول زیر را راحی کرده و ارائه می کنند.

لیست قیمت ناودانی فولاد فیدار

ردیف سایز ناودانی  ضخامت ( میلی متر ) وزن یک متر ناودانی ( کیلو گرم ) وزن شاخه 6 متری ( بر حسب کیلو ( وزن شاخه 12 متری )برحسب کیلو(
1 6 6 5 30.4
2 6.5 5.5 7 42.5
3 8 6 8.6 51.8 103.7
4 10 6 10.6 63.6 127.2
5 12 7 13.5 80.4 160.8
6 14 7 16 192
7 16 7.5 19 225.6
8 18 8 22 264
9 20 8.5 25.3 303.6
10 22 9 29.4 352.8

 

لازم به ذکر است تا بدانید که سایز یا نمره هر یک از ناودانی ها بر اساس اندازه جان ناودانی مشخص می شوند. به طور مثال: ناودانی نمره 8، به محصولی می گویند که جان آن 80 میلی متر یا هشت سانتی متر طول داشته باشد.

فرمول محاسبه وزن ناودانی

هم اکنون که با جدول ارائه شده توسط مدیران آشنا شدید، بهتر است که با نحوه محاسبه وزن ناودانی سبک و سنگین نیز آشنا شوید. در واقع، به یاد داشته باشید که وزن تمامی ناودانی ها را بر اساس یک فرمول ثابت، اندازه گیری می کنند به نحوی که هیچ یک از آن ها نمی تواند خارج از این فرمول ، محاسبه شوند. از طریق این، فرمول وزن ناودانی بر حسب کیلو گرم، طول بال ها و ضخامت آن ها بر حسب میلی متر، طول ناودانی بر حسب متر و وزن مخصوص ناودانی بر حسب کیلو گرم بر سانتی متر مکعب ، محاسبه می شوند. فرمول محاسبه وزن انواع ناودانی، به شرح زیر می باشد:

1000 ÷ چگالی × طول × ((ضخامت جان × طول جان) + (ضخامت بال × عرض بال)) × 2 = وزن ناودانی

 

سایزبندی ناودانی‌ ها به چه صورت انجام می‌ گردند؟

در قسمت پیشین دانستید که وزن انواع ناودانی از طریق فرمول بیان شده، محاسبه می شود. هم اکنون ممکن است سوال کنید که سایز انواع ناودانی چگونه محاسبه می شود؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که سایز هر یک از انواع ناودانی را بر اساس ارتفاع آن بیان می کنند. به عبارتی دیگر می توانیم بیان کنیم که سایز بندی ناودانی ‌ها بر اساس ارتفاع آن ها است که این ارتفاع آن ها نیز بر حسب سانتی‌ متر محاسبه می شوند.

به طور مثال: در صورتی‌ که ارتفاع بال ‌های یک ناودانی ۸ سانتی ‌متر باشند، به آن ناودانی 8 گفته می شود.  فراموش نکنید که انواع ناودانی دارای سازهای مختلفی هستند که هر کدام با توجه به میزان ارتفاع، در بخشی و در صنعتی کاربرد دارند. لذا، هر یک از افراد پیش از خرید باید حتما از سایز آن ها مطلع شوند. در غیر این صورت، ممکن است محصولی را خریداری کنند که ارتفاع آن مناسب محیط شما نباشد.

جنس انواع ناودانی

همان طور که در بخش ابتدایی بیان کردیم، ناودانی ها در جنس های مختلفی تولید می شوند. اما، به یاد داشته باشید که ماده اصلی تشکیل دهنده آن ها فولاد است. اما، به جز فولاد از مواد دیگری نیز استفاده می شود که هر یک از این مواد، سبب می شوند تا ناودانی ها از نظر جنس با هم فرق داشته باشند. برخی از پر مصرف ترین نوع ناودانی ها که از نظر جنس با هم متفاوت هستند؛ شامل موارد زیر می باشند :

  • ناودانی با جنس آلومینیوم
  • ناودانی با جنس استیل
  • ناودانی با جنس گالوانیزه
  • ناودانی با جنس فولاد ضد زنگ

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم تا شما عزیزان را با سایز و جنس ناودانی آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که وزن انواع ناودانی بر اساس جدول استاندارد اشتال می باشند و برای محاسبه وزن هر یک از آن ها باید با فرمول بیان شده آشنا باشید. علاوه بر این، پیش از خرید حتما از سایز و جنس ناودانی مورد نیاز خود نیز مطلع شوید. در این صورت، پس از خرید با هیچ مشکلی رو به رو نخواهید شد. اگر نمی دانید که ناودانی مورد نیاز شما باید چه جنس و سایزی داشته باشد، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. آن ها شما را در زمینه خرید ناودانی اندیکا خبر و فولاد فیدار و اطلاع از قیمت روز ناودانی یاری کرده و با کیفیت ترین ناودانی ها را به شما عزیزان تحویل می دهند.