دینگ لیرن اولین قهرمان شطرنج جهان چین شد و به سلطنت مگنوس کارلسن پایان داد

دینگ لیرن روز یکشنبه پس از پیروزی در بازی سریع مقابل یان نپومنیاختچی از روسیه در قزاقستان، اولین قهرمان شطرنج جهان در چین شد.

دینگ، 30 ساله، به عنوان برنده مسابقات شطرنج قهرمانی جهان از مگنوس کارلسن نروژی، که تصمیم گرفت پس از 10 سال سلطنت از عنوان خود دفاع نکند، برنده می شود.

او و نپومنیاچچی پس از 14 بازی مرحله اول در آستانه پایتخت قزاقستان هر کدام هفت امتیاز را به پایان رساندند. هر کدام سه برد را بردند و هشت تای دیگر با تساوی به پایان رسیدند.

برای مرحله تای بریک این مسابقه نیز در آستانه،. مدعیان سپس یک راند تای بریک را انجام دادند که در آن تنها 25 دقیقه برای انجام حرکات خود به اضافه 10 ثانیه اضافی برای هر حرکت بازی فرصت داشتند.

دینگ در فرمت‌های سریع‌تر بازی بالاتر از Nepomniachtchi است، اما از ژانویه 2020 چنین شطرنجی را در مسابقات رسمی بازی کرده است.

کارلسن که یکی از برترین بازیکنان تمام دوران محسوب می شود، از سال 2013 عنوان قهرمانی شطرنج جهان را در اختیار داشت و همچنان بهترین بازیکن جهان باقی خواهد ماند.

جایزه دو میلیون یورویی (2.2 میلیون دلار) اگر بازی در سری 14 بازی اولیه قطعی می شد، 60-40 بین برنده و نایب قهرمان تقسیم می شد.

چون به مرحله تای بریک رسید، مبلغ جایزه 55-45 تقسیم می شود.

هیچ بازیکن چینی قبلاً در این رقابت که مردان و زنان می توانند در آن شرکت کنند، برنده نشده بود.

اما چین از دهه 1990 بر مسابقات زنان مسلط بوده است. جو ونجون قهرمان شطرنج زنان جهان است و در ماه ژوئیه برای دفاع از عنوان خود به مصاف هموطنش لی تینجیه خواهد رفت.

بازی روز شنبه بین دینگ و نپومنیاچچی یک بار دیگر نشان داد که در این سطح شطرنج به همان اندازه که یک نبرد ذهنی است یک مسئله اعصاب است.

به نظر می رسید هر دو بازیکن فشار را احساس می کردند، اشتباهات نامشخصی را در بازی خود مرتکب می شدند، در حالی که نتوانستند از اشتباهات دیگری استفاده کامل کنند.

اگرچه نپومنیاختچی برای تبدیل یک برتری جزئی به برد سخت تلاش کرد، اما در نهایت مجبور شد در طولانی‌ترین بازی مسابقات به تساوی بسنده کند: 90 حرکت در بیش از شش ساعت و نیم انجام شد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)

موضوعات ذکر شده در این مقاله