انصراف اوکراین از مسابقات جهانی جودو به دلیل حضور سرباز روسیه

اوکراین روز دوشنبه تیم خود را از مسابقات جهانی جودو در قطر به دلیل حضور ورزشکاران روسی که به گفته آنها سربازان فعال بودند، کنار کشید. فدراسیون بین المللی جودو (IJF) به جودوکاران روسیه و بلاروس چراغ سبز نشان داد تا در مسابقات قهرمانی 7 تا 14 مه در دوحه شرکت کنند، مشروط بر اینکه آنها به عنوان ورزشکاران بی طرف انفرادی شرکت کنند. اما فدراسیون جودو اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد که “اکثریت تیم (روسیه) ورزشکارانی هستند که سربازان فعال نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، بخشی از ارتشی هستند که در 24 فوریه 2022 به اوکراین حمله کردند.”

فدراسیون روسیه گفت که ارتش روسیه “هنوز در حال انجام یک جنگ وحشیانه تمام عیار در خاک ما است، شهرهای اوکراین، خانه های غیرنظامیان را هر روز گلوله باران می کند و غیرنظامیان و کودکان را می کشد.”

در عوض، بیش از 250 ورزشکار اوکراینی جان خود را برای دفاع از کشور داده اند. در میان آنها نمایندگان جودو نیز وجود دارند.

این فدراسیون افزود: ما در اینجا بی طرفی، شرایط برابر و پل صلح را که در قطعنامه IJF درباره شرکت تیم های روسیه و بلاروس در مسابقات جهانی دوحه آمده است، نمی بینیم.

علاوه بر این، ما در اینجا تصمیمی را می بینیم که با آخرین توصیه های کمیته بین المللی المپیک در 28 مارس 2023 مغایرت دارد، جایی که کمیته بین المللی المپیک می گوید که وضعیت ورزشکاران بی طرف فقط می تواند به ورزشکارانی اعطا شود که پرسنل نظامی نیستند.

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، ماه گذشته گفت که روس‌ها و بلاروس‌هایی که از رقابت‌های بین‌المللی محروم شده‌اند شامل «ورزشکارانی هستند که فعالانه از جنگ حمایت می‌کنند» و همچنین «ورزشکارانی که با آژانس‌های امنیت ملی یا ارتش روسیه یا بلاروس قرارداد دارند».

از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته، ورزشکاران روسیه و بلاروس متحد مسکو با تحریم های بسیاری از ورزش ها مواجه شده اند.

از آنجایی که حمله مسکو به اوکراین به دومین سال خود ادامه می‌دهد، کمیته بین‌المللی المپیک توصیه کرد که به ورزشکاران روسیه و بلاروس اجازه داده شود تا به‌عنوان بی‌طرف انفرادی در مسابقات بین‌المللی آتی شرکت کنند.

کمیته بین‌المللی المپیک می‌گوید که هنوز تصمیمی در مورد اینکه آیا روس‌ها می‌توانند در المپیک پاریس سال آینده شرکت کنند یا خیر، اتخاذ نکرده است.

این اعلامیه که در اواخر ماه گذشته منتشر شد، خشم مقامات اوکراینی را برانگیخت که سازمان جهانی مسئول المپیک را به ترویج جنگ متهم کردند.

اما مسکو آنچه را که «تبعیض بر اساس ملیت» می‌خواند محکوم کرده و می‌گوید همه ورزشکاران باید اجازه شرکت در مسابقات را داشته باشند.

بن‌بست بین کیف و کمیته بین‌المللی المپیک به عواقب گسترده‌تر درگیری اشاره می‌کند و این که چگونه سازمان‌های ورزشی برای راضی کردن مسکو و کیف یا یافتن خط ظریف بی‌طرفی با فشار مواجه هستند.

مقامات منطقه ای اعلام کردند که حملات موشکی روسیه در سرتاسر اوکراین بامداد دوشنبه 34 نفر را در منطقه مرکزی دنیپروپتروفسک زخمی کردند که از جمله آنها کودکان بودند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)

موضوعات ذکر شده در این مقاله