دهلی نو:
کاپیلا واتسیایان با تحقیقات غیرقابل غلبه در زمینه های هنری ، فرهنگی و تمدنی اعتبار خود را به عنوان یک “دانشمند” مثل هیچ کس دیگر تجسم کرد.
وی که برنده جایزه پادما ویبوشان بود ، عمر طولانی خود را در حدود شش دهه در عمق غواصی در تاریخ اشکال مختلف هنری – رقص ، هنر ، معماری و غیره گذراند ، در حالی که ریشه و تکامل آنها را ردیابی و تحلیل می کرد.
بعد از اینکه او چهارشنبه در سن 92 سالگی درگذشت ، این روحیه علمی و تلاش مداوم او در ارتقا هنر بود که توسط دوستان ، همکاران و طرفداران به خوبی به یادگار ماند.
آشوک واجپیئی ، نویسنده مشهور هندی که مرگ واتسیایان را “خسارت شخصی” دانست ، گفت فرهنگ هند “مروج خستگی ناپذیر” هنر را از دست داد.
آقای وجپیئی که از اوایل دهه 60 با واتسیایان می شناخت ، گفت: “کاپیلا جی با کار ، دانش آموزی و تخیل خلاقیت خود به صدایی قدرتمند از تمدن هند تبدیل شد. او بر کثرت غنی ، گشودگی و فراگیری ذهن و زیبایی شناسی هند تأکید کرد.” PTI
وی در طول زندگی خود ، علاوه بر نگارش 20 کتاب ، بیش از 200 مقاله پژوهشی تألیف کرد.
برخی از آثار برجسته وی شامل میدان و دایره هنرهای هند (1997) ، بهاراتا: ناتیا ساسترا (2006) ، رقص در نقاشی هندی (2004) و رقص کلاسیک هند در ادبیات و هنر (2007) ، انتقال و تحولات: یادگیری از طریق هنر در آسیا (2011).
وتسیایان در 25 دسامبر 1928 در دهلی نو به دنیا آمد و از رام لعل مالک و ساتیاواتی مالک متولد شد ، خواهر کوچک شاعر و منتقد شناخته شده کشاو مالک بود.
وی در سال 1956 با شاعر افسانه ای هندی ساچیداناندا واتسیایان “Agyeya” ازدواج کرد ، که مشخصاً نام خانوادگی وی را حتی پس از جدایی در 1969 نیز ادامه داد.
در سوابق آموزشی پر زرق و برق وی دو مدرک کارشناسی ارشد وجود دارد ، یکی در رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه دهلی و دیگری در آموزش از دانشگاه میشیگان در ایالات متحده ، و پس از آن دکترای دانشگاه هندو باناراس.
وی به تدریس در دانشگاه های دهلی ، باناراس ، فیلادلفیا و کالیفرنیا ادامه داد.
خانم وتسیایان علاوه بر سوابق تحصیلی درخشان ، در کاتاک زیر نظر آچان ماهاراج ، در مانیپوری تحت نظر گورو آموبی سینگ ، همچنین در مدرسه کالاکسترا بهاراتاناتیام و ادیسی آموزش دید.
تعهد او به هنرها منجر به این شد که وی به عنوان م founderسس بنیانگذار مرکز ملی هنر ایندیرا گاندی (1987) تبدیل شود ، وی همچنین از سال 1993 تا 2000 مدیر دانشگاه بود.
در طول مدت حضور در آنجا ، هنرمند عکاسی از Parthiv شاه که اولین بار او را از طریق والدین خود و سپس به عنوان یک هنرمند می شناخت ، به یاد آورد که او “استاد وظیفه” است.
آقای شاه به PTI گفت: “او نوعی رفتار داشت که باعث می شد همه مقامات دولتی که با او کار می کنند به او احترام بگذارند و او را جدی بگیرند ، خصوصاً در زمانی که بیشتر مردان از تصور داشتن رئیس زن بیزار بودند.”
وی افزود تخصص و دانش وی در زمینه هنر بی نظیر است.
آقای شاه گفت: “او موفق شد با دانشمندان سراسر دنیا رابطه برقرار کند. او چنان در مورد هنر می دانست که می توانست خود به خود با سفرا و نمایندگان فرهنگی سایر کشورها گفتگو کند.”
واجپی موافقت کرد. این نویسنده هندی گفت: “او سازنده یک موسسه عالی است ، وی شخصاً تقریباً همه شخصیتهای فرهنگی دوران خود را می شناخت. در بیوگرافی مجاز وی 2000 نام ذکر شده است.”
آقای واجپی گفت ، به دلیل او بود که اولین بازدید بین المللی وی تاکنون امکان پذیر شد.
وی گفت: “اولین سفر من به خارج از كشور زمانی كه معاون وزیر آموزش و پرورش در دولت مادیا پرادش بودم ، امكان پذیر شد. من قبلاً هرگز در خارج از كشور نبوده ام. او مرا به عنوان نویسنده به پنج كشور فرستاد.”
علاوه بر IGNCA ، وتسیایان همچنین با تأسیس و توسعه بسیاری از کتابخانه ها ، موزه ها و مخازن بایگانی در ارتباط بود ، از جمله مرکز بین المللی هند ، که وی “معتمد زندگی” بود.
در زمان فوت وی ، رئیس بخش تحقیقات بین المللی مرکز بود.
دبیر سابق IIC ، NH Ramachandran ، که نزدیک به دو دهه با وتسیایان همکاری نزدیک داشت ، گفت که در حالی که وی بیشتر به عنوان مورخ هنر شناخته می شد ، وی همچنین “یک آموزش دهنده و مدیر عالی” بود.
وی گفت: “این لذت بردن از همکاری با او بود. او ظرفیت فوق العاده ای برای کار ، تحصیلات عالی و همچنین شوخ طبعی داشت.”
واتسیایان همچنین دبیر بخش هنر در وزارت آموزش و پرورش ، دولت هند بود ، و در آنجا به عنوان مشاور ، مدیر و سیاستگذار در زمینه فرهنگ ، به ویژه ارتباط آن با آموزش و پرورش خدمت می کرد.
وی گفت: “وی به مدت پنج دهه به طور فعال در روابط فرهنگی بین المللی ، دو جانبه و چند جانبه مشارکت داشت. از طرف دولت هند ، وی تقریباً پنجاه توافقنامه فرهنگی را با کشورهای دیگر مذاکره کرد” ، مطابق مشخصات Vatsyayan توسط IIC.
آقای شاه گفت ، علاقه او به هنر تا پایان بسیار ادامه داشت ، به رغم کهولت سن و ضعف بینایی.
وی گفت که او چند سال قبل در افتتاحیه یکی از نمایش های خود در IIC ملاقات کرده است.
وی گفت: “من نمایشی را ترتیب داده بودم كه عكاسان بر روی تصاویر مختلف صنایع دستی هند كلیك كرده بودند و یكی از آنها تصویری از تانپورا بود. به یاد دارم كه وی علاقه زیادی به این كار داشت ، خصوصاً به اینكه به موسیقی ، رقص و فرهنگ علاقه داشت.” گفت
آقای وجپیئی نیز گفت که او سعی خواهد کرد در تمام جلسات و گفتگوهای وی در IIC شرکت کند ، و اگر نتوانست این کار را انجام دهد ، قطعاً “به ضبط ها گوش می دهد”.