سویا در ضربات پنالتی رم را شکست داد و قهرمان لیگ اروپا شد

سویا روز چهارشنبه فرمول جادویی خود در لیگ اروپا را پیدا کرد و رم را 4-1 در ضربات پنالتی در بوداپست شکست داد تا در فینال این رقابت‌ها به امتیاز هفت از هفت برسد. بازی در وقت اضافه پس از اینکه گل اول پائولو دیبالا با گل به خودی جانلوکا مانچینی، مدافع رم لغو شد، با نتیجه 1-1 به پایان رسید. یک مسابقه بداخلاق اما جذاب به ضربات تیراندازی در پوشکاش آرنا منجر شد و یاسین بونو، دروازه بان سویا، قهرمان را با دو سیو ثابت کرد.

گونزالو مونتیل که در فینال جام جهانی 2022 پنالتی را به ثمر رساند، پس از اینکه مانچینی و راجر ایبانز نتوانستند برای رم تبدیل به گل شوند، ضربه نقطه ای تعیین کننده را به ثمر رساند.

این پیروزی برای خوزه لوئیس مندیلیبار 62 ساله، که تنها در ماه مارس هدایت سویا را برعهده گرفت و اکنون اولین قهرمانی مهم خود را جشن می گیرد، یک دستاورد قابل توجه است.

این بازیکن اسپانیایی که مطمئن نیست فصل آینده در باشگاه خواهد بود، گفت: “ما از این کار لذت خواهیم برد زیرا هزینه زیادی داشته است و در حال حاضر نمی دانم تمدید خواهم کرد یا نه و برایم مهم نیست.” .

این مربی کهنه کار برای نجات باشگاه از سقوط به زمین آورده شد و آنها را به امنیت و همچنین افتخار اروپا رساند.

او گفت: “وقتی وارد شدم به بازیکنان گفتم که خیلی خوب هستند اما از نظر روحی در جای مناسبی نیستند و این وظیفه من بود.”

آنها در نهایت به من نشان دادند که خیلی خوب هستند.»

شکست برای سرمربی رم، ژوزه مورینیو که برای اولین بار پس از 5 پیروزی در فینال اروپا شکست خورد، دل شکسته است.

هواداران قبل از شروع بازی جو ترقه ای ایجاد کردند اما مراحل اولیه بازی با رنگ سکوها مطابقت نداشت.

ضربه دیبالا

دیبالا در دقیقه 35 قمار مورینیو را در مورد آمادگی جسمانی خود جبران کرد، زمانی که او از دایره وسط به مانچینی رسید و با خونسردی ضربه او را از کنار بونو زد.

سویا که در نهایت کمی تسلط پیدا کرد، به طرز دردناکی به تساوی در عمق هفت دقیقه وقت اضافی نزدیک شد، زمانی که ایوان راکیتیچ یک ضربه شدید با پای چپ از فاصله دور انجام داد که توپ را به عقب برگرداند.

مندیلیبار سوسو و اریک لاملا را به جای اولیور تورس و برایان گیل در وقت استراحت به میدان آورد و تیم اسپانیایی دوره دوم را روی پای جلویی آغاز کرد.

آنها پس از 10 دقیقه به تساوی رسیدند که مانچینی پاس عیسی ناواس را از سمت راست از فاصله نزدیک به دروازه خود ارسال کرد.

به نظر می رسید که رم در اواسط نیمه دوم در مقابل روند بازی دوباره به برتری برسد، اما مدافعان سویا به نحوی توپ را پس از چندین ضربه چاقو از فاصله نزدیک به دروازه از دست دادند.

دیبالا که برای اولین بار از اواسط آوریل یک مسابقه را آغاز کرد، کنار رفت و جورجینیو واینالدوم هافبک به جای او به میدان رفت.

سویا فکر کرد که در 15 دقیقه مانده به پایان بازی، پس از اینکه داور آنتونی تیلور اعلام کرد که ایبانز لوکاس اوکامپوس را به زمین زده است، پنالتی دارد اما این تصمیم توسط VAR لغو شد.

رم فرصت باشکوهی را برای بازگشت به جلو از دست داد، زمانی که تعویضی آندره آ بلوتی نتوانست ضربه خود را روی دروازه نگه دارد و تنها دروازه بان آن را شکست داد.

وقت‌های اضافه تا حد زیادی بدون حادثه بود، زیرا عصبانیت‌ها بین دو نیمکت به وجود آمد، اما کریس اسمالینگ، مدافع رم، تقریباً با ضربه سر حلقه‌ای از گوشه در ثانیه‌های پایانی، پیروزی را به دست آورد.

13 کارت زرد دریافت شد که بیشترین کارت زرد در یک بازی لیگ اروپا بود.

سه ضربه نقطه اول تبدیل به گل شد، اما زمانی که بونو، بازیکن برتر بازی، پنالتی های مانچینی را مهار کرد و تلاش ایبانز را روی تیرک دروازه هل داد، تیم اسپانیایی 3-1 برتری داشت و برنده قطعی به نظر می رسید.

اما درام بیشتری در راه بود.

تلاش مونتیئل توسط روی پاتریسیو دفع شد اما این ضربه پس از تجاوز دروازه بان دوباره دستور داده شد و این بار آرژانتینی اشتباه نکرد.

سویا یازدهمین لالیگا با یک بازی باقی مانده فصل آینده در لیگ قهرمانان اروپا بازی خواهد کرد.

اما مبارزات رم ممکن است پس از قهرمانی در افتتاحیه لیگ اروپا در سال گذشته، با یک ناله به پایان برسد.

تیم ایتالیایی با یک بازی باقی مانده در رده ششم سری آ قرار دارد و تردیدهای زیادی در مورد اینکه آیا مورینیو 60 ساله همچنان سرمربی فصل آینده خواهد بود وجود دارد.

بازیکن پرتغالی گفت: ما در مقابل تیمی که استعداد بیشتری از ما دارد، تحت فشار بودیم. “ما یک بازی را باختیم اما نه عزت. من هرگز سربلندتر از امروز به خانه نرفتم، حتی زمانی که برنده شدم.”

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)

موضوعات ذکر شده در این مقاله