ساچین تندولکار پنجاهمین زادروزش را جشن می گیرد: A تا Z فیلم Master Blaster

برای سرخپوستان، ساچین تندولکار مرد «تمام فصول» است. 10 سال از خداحافظی او با کریکت بین المللی می گذرد و کشور را پر از چشمان مرطوب رها کرده است. در حالی که پسر مورد علاقه هند پنجاهمین سالگرد تولد خود را تکمیل می کند، PTI زندگی و زمان های او را به صورت حروف الفبا شرح می دهد. این می تواند افراد، مکان ها و رویدادهای مربوط به مرد بزرگ باشد که برای بخش بهتری از سه و نیم دهه بر زندگی ما تسلط داشته است.

الف (انجلی، ارجون، آجیت) همانطور که ساچین تندولکار می گوید، نیمه بهتر آنجلی “بهترین مشارکت” زندگی او است. پسر آرجون میراث Tendulkar را در زمین کریکت به جلو می برد. و اگر تلاش های برادر آجیت نبود، چه کسی می داند که ما از جادوگری ضربتی مرد اهل باندرا محروم می شدیم.

B (بریستول) محل برگزاری همیشه ارتباط عاطفی با Tendulkar خواهد داشت. در اینجا بود که او مقابل کنیا 140 گل زد، اما مهمتر از آن، کمتر از یک هفته پس از مرگ پدرش، پروفسور رامش تندولکار، به ثمر رسید.

C (Centurion) مکانی در آفریقای جنوبی که شاید تندولکار یکی از بزرگترین ضربه های ODI خود را در آن بازی کرد — 98 در مقابل پاکستان در طول جام جهانی 2003. شعیب اختر، 6 بازی خارج از بازی، همیشه در خاطر هواداران خواهد ماند.

D (‘The Don’) سر دان بردمن با میانگین 99.94 برای همیشه “بزرگترین” باقی خواهد ماند. اما وقتی «دن» گفت که سبک ضربه زدن «مرد کوچولو» شبیه اوست، بحث در مورد بهترین ضرب کریکت معاصر به همین جا خاتمه یافت.

E (باغ عدن) Wankhede، جایی که Tendulkar در آن 200 آزمون خود را انجام داد، ممکن است روح او باشد، اما Eden Gardens، جایی که او 199مین بازی خود را انجام داد، یکی از زمین های مورد علاقه او باقی مانده است. تندولکار پرتاب کننده زمانی که آخرین بازی حماسی را در نیمه نهایی جام قهرمانان مقابل آفریقای جنوبی در سال 1993 انجام داد، فوق ستاره شد. هند موفق شد با محدود کردن پروتئاها به 193/9 از امتیاز 195 دفاع کند و تندولکار تنها سه ران در اوور 50 را واگذار کرد.

F (فراری) ماشین مورد علاقه تندولکار و همچنین تیم فرمول یک مورد علاقه او. او صاحب افتخار یک فراری قرمز درخشان در آن روز بود که شرکت تصمیم گرفت در سال 2002 یک فراری را برای برابری با رکورد 29 قرن آزمایشی توسط سر دان به او ارائه دهد.

G (گوجرانوالا)تندولکار با 49 صد بازی حرفه ای ODI خود را به پایان رساند اما اولین بازی از 463 بازی او در این شهر پاکستان انجام شد. او در اولین بازی چقدر گل زد؟ خوب، او برای گلزنان مشکلی ایجاد نکرد.

H (Harris Shield) تورنمنت کریکت بین مدرسه ای معروف بمبئی، جایی که جهان برای اولین بار در مورد ساچین رامش تندولکار پس از 664 دویدن ایستاده او با وینود کامبلی آشنا شد.

من (انظام الحق) کاپیتان سابق پاکستان داستان جالبی برای گفتن داشت. پسرش ابتثام از طرفداران پر و پا قرص تندولکار بود. در طول تور تاریخی پاکستان در سال 2004، انزامام در واقع پسر مدرسه‌ای خود را در یک جلسه تمرین هندی آورد تا او را با Tendulkar آشنا کند.

جی (جان مک انرو) تندولکار یک علاقه مند به تنیس است و در سال های نوجوانی از طرفداران پر و پا قرص جان مک انرو آمریکایی بود. قدیمی ها می گویند که مانند مک انرو در اوایل دهه 80، نابغه هندی مو فرفری را می توان دید که با سربند قرمز در حال حرکت در جامعه مسکن خود است.

ک (وینود کامبلی) رفیق دوران کودکی تندولکار، کامبلی، شریک او در رکورد جهانی 664 دویدن در هریس شیلد بود. نظر معروف کامبلی در مورد تندولکار هنوز هم یکی از نقل قول‌های قابل توجه است: “ساچین سوار بر آسانسور به بالا رفت. من مجبور شدم از پله‌ها بروم”.

ال (برایان لارا) بحث در مورد اینکه چه کسی بین این دو بازیکن کریکت بزرگتر بود هرگز متوقف نخواهد شد. اما برای لذت بردن از کلاس ساچین تندولکار، باید از استعداد برایان لارا نیز قدردانی کرد. این دو، دهه 90 را روشن کردند و احترام متقابل برای همه وجود داشت. آنها لطف زیادی به رقابت آوردند.

ام (گلن مک گراث)Tendulkar در مقابل McGrath مسابقه ای بود که کریکت تست را بسیار سرزنده کرد. دو اپراتور اصلی زمانی که با یکدیگر رقابت می کردند، تمام تلاش خود را کردند. حتی یک اینچ از خاک هم واگذار نشد و دوئل های آنها در دهه های 1990 و 2000 یکی از جذاب ترین رقابت های تمام دوران باقی مانده است.

N (نارسینگ دئونارین) حرفه بین‌المللی نارسینگ دئونارین جای نوشتن ندارد، اما کریکت‌باز هند غربی برای همیشه دوست خواهد داشت که آخرین توپ‌بازی باشد که تندولکار را در کریکت بین‌المللی اخراج می‌کند — در جریان دومین تست در استادیوم وانخده در سال 2013. آف اسپینر در یک مسابقه هند با یک اینینگ و 126 ران پیروز شد.

O (اولدترافورد) هیچ سالن کریکت در جهان برای تندولکار عزیزتر از اولدترافورد در منچستر نیست. این زمین جایی است که او اولین گل از 100 صد گل بین المللی خود را به ثمر رساند. شکست ناپذیر 119 هند را قادر ساخت تا دومین تست سری 1990 در برابر انگلیس را نجات دهد.

P (پیشاور) این مکان جایی بود که کریکت جهان برای اولین بار به اعجوبه نوجوان هندی توجه کرد که تنها با 18 توپ 53 توپ را زد. این یک مسابقه نمایشگاهی بود که به دلیل باران محدود شد، اما ساچین یک مسابقه به سبک T20 انجام داد تا تماشاگران را به خود جلب کند و تأثیری ماندگار بر آنها بگذارد.

س (عبدالقادر) وقتی از آن بازی پیشاور صحبت می کنیم، آیا عبدالقادر می تواند خیلی عقب باشد؟ تندولکار در موارد متعدد نمونه ای را بازگو کرده است که قدیر پس از اینکه به مشتاق احمد وارد شد، سعی کرد او را سورتمه بزند. «باچه کو کیا مارته هو، هیومین معار که دیخائو؟ بقیه تاریخ است زیرا تندولکار قدیر را برای 28 ران در یک اور کلوب کرد.

R (راهول دراوید) راهول دراوید و ساچین تندولکار که در نوع خود یک خمیر عالی هستند، موفق‌ترین جفت‌های آزمایشی هستند که بین آنها بیش از 20 قرن و 6920 دویدن تجمعی در شراکت انجام شده است.

S (پارک شیواجی گیمخانا) اینجا جاییست که همه چیز شروع شد. تندولکار زیر نظر راماکانت آچرکار، طناب های بازی را در همین زمین که مهد کریکت بمبئی محسوب می شود، آموخت.

تی (تورنتو)زمین باشگاه اسکیت و کرلینگ در تورنتو همیشه برای Tendulkar خاص خواهد بود. در اینجا بود که او اولین جایزه “مرد مسابقه” خود را به عنوان کاپیتان پس از به ثمر رساندن 89 توپ شکست ناپذیر در یک هدف برنده در برابر پاکستان دریافت کرد.

U (U2) Tendulkar یکی از طرفداران لاتا منگشکار است، اما وقتی صحبت از آهنگ های انگلیسی به میان می آید، او از طرفداران بزرگ گروه راک ایرلندی مشهور جهان U2 است. آهنگ مورد علاقه او U2 «جایی که خیابان ها نامی ندارند» است.

وی (ویرات کهلی) روزی که تندولکار بازنشسته شد، ویرات کهلی زنجیر خود را که یادگار پدرش بود به تندولکار هدیه داد و در رختکن وانخده آهنگ «توجه من راب دیخترهای» خواند.

دبلیو (ویمبلدون) تورنمنت Tendulkar به سختی از دست داده است. این افسانه سالانه به SW19 زیارت می کند و در یکی از مناطق VIP نشسته و به تماشای مسابقات خیمه شب بازی مرکز کورت می نشیند.

X (مدرسه سنت خاویر) این مدرسه خاص بود که تندولکار و کامبلی، که برای شاراداشرام ویدیامندیر بازی می کردند، در هریس شیلد 664 دوش به ثمر رساندند.

Y (یورکشایر) بخش انگلیسی یورکشایر در میان چندین اتهام نژادپرستی قرار داشت، اما در سال 1990، آنها Tendulkar را با آغوش باز پذیرفتند. نماد هندی اولین بازیکن خارج از کشور بود که توسط این باشگاه به خدمت گرفته شد.

Z (زیمبابوه) هنری اولونگا، توپ‌باز زیمبابوه، تندولکار را با یک قلاب‌باز که سرخپوست از آن دفاع کرد، به لرزه درآورد و در جریان بازی لیگ قهرمانان 1998 در شارجه توسط بازیکنان نزدیک گرفتار شد. با این حال، در فینال نماد 124 ران به دست آورد زیرا هند با 10 ویکت و 120 توپ باقی مانده برنده شد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)

موضوعات ذکر شده در این مقاله