پراناب موکرجی که به عنوان بهترین PM هند که هرگز نداشته است احترام می گذارد ، احترام دو حزب را قائل بود

رئیس جمهور پیشین پراناب موکرجی در 84 سالگی درگذشت.

رئیس جمهور پیشین پراناب موکرجی ، دولت سالخورده سیاست هند ، که توسط بسیاری توصیف شد “بهترین نخست وزیر هند هرگز” ، در 84 سالگی درگذشت. او آزمایش COVID-19 مثبت بود و از زمان جراحی برای برداشتن اوایل این ماه لخته شدن مغز است.

آقای موکرجی ، “Citizen Mukherjee” در قسمت توییتر خود ، در آخرین توییت خود وضعیت ویروس کرونا را اعلام کرده است.

این بار سال گذشته ، به آقای موکرجی جایزه بهارات راتنا ، بالاترین افتخار غیرنظامی هند اعطا شده بود.

برای منتقدان کنگره ، او نخست وزیری بود که نبود. آقای موکرجی ، یک نماینده مجلس مادام العمر ، برخی از مهمترین وزارتخانه ها را در طول زندگی طولانی خود داشت ، اما در کوتاه مدت از سمت بالا متوقف شد.

وی از زمانی که ایندیرا گاندی به وی کمک کرد تا در رجیا سبها در سال 1969 به وی کمک کند ، تقریباً وزیر بود. انتظار می رفت که وی پس از آنکه سونیا گاندی را از تصدی سمت نخست وزیری در سال 2004 منصرف کرد ، گزینه منتخب سونیا گاندی باشد. اما وی مانموهان را انتخاب کرد. سینگ

وی با پست ریاست جمهوری هند ، یک دفتر کاملاً تشریفاتی ، از سال 2012 تا 2017 یک کار خارق العاده را به پایان رساند.

در سال 2017 ، نخست وزیر سابق منموهان سینگ اظهار داشت که آقای موکرجی “وقتی من نخست وزیر شدم به درستی ناراحت بود”. وی در سخنرانی در هنگام راه اندازی کتاب آقای موکرجی گفت: “او دلیلی برای ناراحتی داشت اما به من احترام گذاشت و ما رابطه بسیار خوبی داریم که تا زندگی ادامه خواهد داشت.”

وی یکی از سیاستمداران بسیار مورد احترام کشور بود که “در سراسر خط حزب” “پراناب دا” ، مردی که قانون اساسی خود را می دانست ، با پنج دهه تجربه سیاسی و اداری ، و ذکاوت سیاسی که وی را به همه جانبه تبدیل کرد. حل مسئله وی با درک سیاسی ، سیاست های اقتصادی و همچنین موضوعات استراتژیک ، در زمره تیزبین ترین ذهن ها در حوزه کاری خود بود.

آقای موکرجی ، وزیر دارایی وقت ، همزمان بیش از 100 کمیته پارلمانی را رهبری می کرد ، که به عنوان معیار اهمیت وی در دولت قلمداد می شد. وی همچنین تا زمان ریاست جمهوری همچنان به عنوان عیب یاب اصلی کنگره و آقای وابسته حزب باقی ماند.

اپیزودی که باعث اختلاف بین آقای موکرجی و کنگره ، حزب دهه های وی شد ، اقدام وی در سال 2018 برای شرکت در یک رویداد RSS یا Rashtriya Swayamsevak Sangh ، مربی عقیدتی BJP بود. برای بسیاری در کنگره خیانت بود.

به عنوان رئیس جمهور ، آقای موکرجی در سال 2014 شاهد گذار از UPA به رهبری کنگره به دولت BJP بود.

آقای موکرجی در میان احزاب سیاسی به عنوان یکی از بهترین نمایندگان پارلمان که کشور دیده است مورد تقدیر قرار گرفت.

او نه تنها برای تصمیم گیری کنگره حیاتی بود ، بلکه پراناب دا نیز مردی بود که هم با شرکای ائتلاف و هم با مخالفان کنار آمد. بعد از یک روز کار به عنوان وزیر ، او بعد از ساعت 10 شب در خانه خود جلسات سیاسی داشت و اغلب از نیمه شب گذشته.

آقای موکرجی در کامادا Kinkar Mukherjee ، مبارز آزادی ، در یک روستا در منطقه Birbhum بنگال غربی متولد شد.

وی پس از تحصیل در رشته سیاست ، تاریخ و حقوق در دانشگاه کلکته ، قبل از پیوستن به سیاست در سال 1969 به عنوان معلم ، روزنامه نگار و وکیل مشغول به کار شد.

در سالهای حضور در کنگره ، لحظه ای کوتاه بود که آقای موکرجی پس از ترور ایندیرا گاندی در سال 1984 حزب را در نزاع قدرت کنار گذاشت ، پسر خانم گاندی ، راجیو گاندی ، آقای موکرجی را در کابینه خود جای نداد و او حزب خود را به میدان برد – کنگره سماجوادی رشتریه. وی توسط نخست وزیر سابق PV Narasimha Rao بازگردانده شد ، که وی را به معاون رئیس کمیسیون برنامه ریزی تبدیل کرد.

آقای موکرجی علاقه زیادی به مطالعه ، باغبانی و موسیقی داشت – مخصوصاً رابیندرا سنگیت. کاری ماهی و برنج غذایی بود که نمی توانست در برابر آن مقاومت کند.