نوبت ‌دهی تعویض پلاک اینترنتی چگونه انجام می‌شود؟

با شیوع ویروس کرونا مشاغل و حرفه‌های بسیار زیادی تحت تاثیر این مسئله قرار گرفتند. از جمله می‌توان به اداره‌ها و مراکز دولتی و یا خصوصی اشاره کرد. با گذشت زمان و ادامه پیدا کردن بیماری کرونا باید تدابیری برای انجام کارها صورت می‌گرفت. به همین دلیل روش اینترنتی ارائه خدمات در دستور کار بسیاری از مشاغل قرار گرفت. از جمله این موارد می‌توان به نوبت دهی تعویض پلاک اینترنتی خودرو اشاره کرد. به این صورت که برای جلوگیری از ترافیک جمعیتی در مراکز تعویض پلاک، ساماندهی حضور افراد در دستور کار قرار گرفت. البته در صورتی که بیماری کرونا ادامه دار باشد، این احتمال وجود دارد که در سال 1400 تمامی روند تعویض پلاک به صورت کاملا اینترنتی پیش برود. در این نوشتار روش نوبت دهی تعویض پلاک اینترنتی را با هم مرور می‌کنیم.

آغاز به کار سامانه نوبت‌دهی اینترنتی تعویض پلاک خودرو

این سامانه برای پیشبرد اهداف خود از ابتدای شهریورماه سال 1399 مورد استفاده قرار گرفت.البته در ابتدا این طرح در شهر تهران مورد آزمایش و استفاده قرار گرفت. اما بعد از مدتی با موفقیت طرح، در سایر شهرهای ایران با استقبال و استفاده موجه شد. این طرح، روشی سریع و موثر برای کاهش تجمع در این مراکز و سرعت بخشی به روند کارهای تعویض پلاک شده است.

اساس کار نوبت دهی اینترنتی در مراکز تعویض پلاک به این صورت است که بر اساس شماره پلاک، روز مراجعه تعیین می‌شود. به عبارت دیگر افرادی که دارای خودرو با پلاک فرد هستند، باید در یکی از روزهای فرد در مرکز مورد نظر حاضر شوند. همچنین صاحبان خودرو با پلاک زوج باید در روزهای زوج مراجعه کنند.

چه شهرهایی در سال 99 از نوبت ‌دهی تعویض پلاک اینترنتی استفاده کردند؟

بعد از آنکه استان تهران با استفاده از این روش و طرح توانست به خوبی نوبت دهی تعویض پلاک را سامان دهی کند، سایر استان‌ها نیز از این طرح استقبال کردند. در حال حاضر و با گذشت حدود 6 ماه از این طرح، استان‌های بسیاری تحت این سامانه قرار گرفتند. این استان‌ها شامل اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، گیلان، خراسان رضوی، کرمانشاه، یزد، البرز و قم هستند. البته برنامه ریزی بر این است که در سال 1400 بقیه استان‌های ایران نیز در این شبکه نوبت دهی قرار بگیرند.

مسیر نوبت ‌دهی تعویض پلاک به‌صورت اینترنتی

برای انجام نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک مسیر و روش زیر را پیش بگیرید:

1)    ابتدا وارد سامانه نوبت دهی به آدرس https://nobatdehi.epolice.ir شوید.

2)    بعد از ورود به سامانه، فرایند ثبت‌نام را تکمیل کنید. برای این کار روی گزینه ثبت‌نام کلیک کرده و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.

3)    بعد از ثبت‌نام، استان و شهر مورد نظر را انتخاب کنید.

4)     نوع وسیله نقلیه مورد معامله را وارد کنید.

5)    سامانه در این مرحله به جستجوی مراکز تعویض پلاک در محل مورد نظر شما می‌پردازد.

6)    پس از تکمیل فرایند جستجو، فهرستی روی صفحه ظاهر می‌شود که شامل تمامی مراکزی است که در شهر مورد نظر شما ظرفیت نوبت ‌دهی تعویض پلاک را دارند.

7)     مرکز موردنظر خود را انتخاب کنید.

8)     روزها و ساعت‌هایی که امکان حضور به مرکز را دارید، انتخاب کنید.

9)      اطلاعات پلاکی را که در حال حاضر بر روی خودرو نصب است وارد نمایید.

10)   در این مرحله تمامی مدارکی که باید در هنگام مراجعه حضوری با خود به همراه داشته باشید، نمایش داده می‌شود.

11)   دکمه ثبت را فشار داده و فرایند نوبت‌ گیری اینترنتی خود را کامل کنید.

توصیه‌های مهم در تعویض پلاک اینترنتی خودرو

ü    حتما با فروشنده و طرف مقابل خود هماهنگ کنید تا در ساعت و روز مقرر در مرکز تعویض پلاک حاضر شوید.

ü    هر شخصی فقط یکبار می‌تواند در سامانه ثبت‌نام کند. در صورتی که هر کدام از طرفین در روز مشخص شده در مرکز تعویض پلاک حاضر نشوند، نوبت شما باطل خواهد شد.

ü    اگر فروشنده امکان حضور در مرکز تعویض پلاک نداشت، می‌تواند نماینده قانونی خود را بفرستد. روش کار به این صورت است که در دفاتر اسناد رسمی، فروشنده به شخصی وکالت نامه تعویض پلاک می‌دهد. البته توصیه می‌کنیم که از خرید وکالتی خودرو خودداری کنید.

ü     اگر به هر دلیلی نمی‌توانید در زمان مقرر در مرکز حضور پیدا کنید، باید پیش از فرارسیدن نوبت خود، وارد حساب کاربری شده و نوبت را لغو کنید.

ü    تمامی مدارک مورد نیاز را در روز مشخص شده، همراه داشته باشید تا درروند کار وقفه ایجاد نشود.

ü    مدارک مورد نیاز شامل اصل مدرک شناسایی خریدار و فروشنده (شناسنامه و کارت ملی)، کارت خودرو و اصل سند مالکیت خودرو هستند.

ü    شخص خریدار باید تمامی مدارک مورد نیاز برای احراز محل سکونت را همراه داشته باشد. این موارد شامل  اصل اجاره‌نامه یا سند مالکیت منزلی است که به نام شخص یا یکی از اقوام او مانند همسر، پدر یا مادر باشد.

نکته: فراموش نکنید که در صورتی مجوز ورود به مرکز را خواهید یافت که اطلاعات سامانه به‌طور کامل با مشخصات شما مطابقت داشته باشند، بنابراین در وارد کردن اطلاعات دقت کنید.

حرف آخر

تعویض پلاک اینترنتی در تمامی مراکز فک پلاک تهران از شهریور 99، به منظور حفظ سلامت مراجعین در راستای ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرایی شده است. از این رو برای دریافت نوبت دهی تعویض پلاک با مراجعه به سامانه مربوطه و ثبت نام فک پلاک اینترنتی، اقدام به رزرو نوبت کنید. توجه داشته باشید در صورت حضور در این مراکز فاصله گذاری اجتماعی را رعایت فرمایید تا از ازدحام افراد جلوگیری شود.