نخست وزیر نارندرا مودی با ادای احترام به ستاره شناس رادیو گوویند سواروپ ، ابراز ناراحتی از مرگ او

نخست وزیر مودی با احترام به ستاره شناس مشهور رادیو ، گوویند سواروپ ، مرگ او را ناراحت می کند

گوویند سواروپ متولد 1929 ، یکی از پیشگامان نجوم رادیویی در هند بود. (فایل)

دهلی نو:

نخست وزیر نارندرا مودی با ادای احترامات غنی به ستاره شناس مشهور رادیو ، گوویند سواروپ ، روز سه شنبه ضمن ابراز ناراحتی از مرگ او ، او را “دانشمند استثنایی” توصیف کرد.

“پروفسور گوویند سواروپ دانشمند استثنایی بود. کارهای پیشگام او در نجوم رادیویی مورد ستایش جهانی قرار گرفته است. از مرگش دلخور است. افکار من با نزدیکان و عزیزان وی است. این موضوع نگاهی اجمالی به درخشش پروفسور سواروپ می دهد. بخوانید ،” PM مودی توییت کرد.

وی موضوعی را (در توییتر) توسط مشاور اصلی علمی دولت هند درباره آقای سواروپ برچسب گذاری کرد و از مردم خواست آن را بخوانند.

گوویند سواروپ دوشنبه شب در پی بیماری در بیمارستان خصوصی در ماهاراشترا درگذشت. او 91 ساله بود.

او که یک معلم نجوم رادیویی هند است ، مدیر بنیانگذار مرکز ملی اخترفیزیک رادیویی (NCRA) ، که بخشی از موسسه تحقیقات بنیادی تاتا است ، بود.

گوویند سواروپ متولد 1929 ، یکی از پیشگامان نجوم رادیویی در هند بود. “او نه تنها به دلیل کمکهای مهم پژوهشی بلکه به دلیل رهبری در ساخت تلسکوپهای رادیویی بسیار نوآورانه در کلاس جهانی مانند تلسکوپ رادیویی Ooty و رادیو تلسکوپ Grew Metrewave (GMRT) که هند را به عنوان یکی از کشورهای پیشرو برای تحقیقات نجوم رادیویی ، “NCRA گفت.

گوویند سواروپ در سال 1950 کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه الله آباد و دکترای خود را به دست آورد. در سال 1961 از دانشگاه استندفورد ایالات متحده آمریكا بازگشت. وی در سال 1963 به هند بازگشت و به دعوت هومی بابا به TIFR پیوست.

وی در طول زندگی حرفه ای خود چندین تمایز از جمله پادما شری ، جایزه باتناگر و مدال گروت ربر دریافت کرد. NCRA گفت ، وی یکی از همکاران دانشگاهیان برجسته ، از جمله عضو انجمن سلطنتی بود.