علت ریزش موی ابرو چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

دقیقاً مانند موهای سر ، ابروها می توانند نازک شوند یا رشد آن ها متوقف شود. به هر دلیلی ممکن است این مسئله را تجربه کنید. در زیر با دلایل و درمان های احتمالی ریشه مو آشنا شوید.

علل ریزش موی ابرو

اگر یکی یا هر دو ابرویتان کم پشت است ، می تواند به دلیل عفونت ، بیماری های پوستی ، تغییرات هورمونی یا سیستم ایمنیتان بیش از حد فعال است. کمبودهای تغذیه ای ، ضربه های جسمی یا استرس عاطفی نیز می تواند باعث کم پشت شدن ابروها شود.

شما و پزشک می توانید درمان مناسب را برای جلوگیری، رویش مجدد یا به حداقل رساندن ریزش مو پیدا کنید.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی بدن به اشتباه بخشی از بدن خود را ویروس تشخیص داده و به آن حمله می کند. آلوپسی آره آتا ، فولیکول های مو را که از آن موهای فردی رشد می کند ، هدف قرار می دهد و تولید مو را کند یا متوقف می کند.

انواع مختلف آلوپسی وجود دارد:

  • آلوپسیآره آتا باعث ایجاد لکه های تصادفی ریزش مو می شود.
  • آلوپسیجهانی (Universal Alopecia Universalis) از بین رفتن کامل موها است.
  • آلوپسیفیبروزینگ پیشانی باعث ایجاد زخم در پوست سر همراه با طاسی و از بین رفتن ابرو می شود.

طبق بنیاد ملی آلوپسی آره آتا ، پزشکان مطمئن نیستند که چه عواملی باعث ایجاد یک اپیزود می شود. ممکن است با رشد مو در صورت غیرفعال شدن بیماری ، موهایش دوباره بریزد. آلوپسی همچنین می تواند ناخن ها و انگشتان پا را تحت تأثیر قرار دهد.

کمبود مواد مغذی

بدن انسان به مواد مغذی از جمله منابع انرژی (کربوهیدرات ها ، پروتئین ها ، چربی ها) ، اسیدهای آمینه و چرب ، ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. بعضی از این ها رشد مو را حفظ و تحت تأثیر قرار می دهند ، بنابراین کمبود هر یک از آن ها می تواند باعث ریزش مو شود.

کمبود ویتامین A یا روی می تواند رشد سلولی را کند کرده و مانع تولید شود

کمبودهای خاص دیگر که می تواند بر ریزش مو تأثیر بگذارد عبارتند از:

بیوتین

  • ویتامینB-7
  • ویتامینC (تولید کلاژن)
  • اهن: همه شما می دانید که آهنخونساز است و مصرف آن برای افراد کم خون باعث تامین خون بدنشان می شود. کم خونی برای بدن خیلی ضرر دارد به همین علت وقتی جایی از بدنتان نیاز به تقویت دارد در مرحله اول باید کم خونی بدنتان  را رفع کنید.

آهن باعث قوی شدن سیستم ایمنی بدن شده  و در حجیم شدن موها موثر است. به وسیله آهن، اکسیژن به سلول های بدن می رسد؛ با کم شدن آهن بدن ریزش موها افزایش می یابد. میوه، سبزیجات، گوشت قرمز، اسفناج، عدس، جگر، دوغ محلی، فلفل دلمه ای و مرکبات، سرشار از آهن هستند و مصرف آن ها آهن بدن را تامین می کند و در نتیجه باعث رشد و تقویت موها می شود.

در کلاژن ها مقدار زیادی آهن وجود دارد به همین علت مصرف کلاژن ها را در برنامه تغذیه مناسب بعد از کاشت مو برای رشد و تقویت فولیکول های موها خود داشته باشید. توصیه می کنم بعد از کاشت مو حتما مواد غذایی حاوی آهن را به برنامه غذایی خود اضافه کرده و مصرف آن ها را در اولویت قرار دهید.

  • ویتامینهای E ، B-12 و D: مصرف ویتامین ها نیز مهم و لازم است. ویتامین های ب و ث نقش به سزایی در رشد و تقویت موها دارد و همچنین باعث زیبایی و استحکام و صافی موها می شود. میوه، سبزیجات، گوشت گاو، نخود، عدس، زرده تخم مرغ، پنیر و گوشت گوسفندی، حاوی ویتامین ب و ث هستند.

ویتامین ث در کمک به تولید کلاژن نقش به سزایی دارد و باعث زیبا دیده شدن پوست سر می شود.

مصرف ویتامین ای نیز برای بدن ضروری بوده و باعث استحکام موها و مانع از ریزش آن ها می شود. ویتامین Eعلاوه بر این که در درمان پوست آسیب دیده مفید هست  بلکه برای درمان جای زخم نیز موثر است.

ویتامین های پیچیده B مثل B7 و   B12 نقش مهمی در رشد و ساختار موها دارد، پس این ویتامین ها را به تغذیه مناسب خود اضافه کنید.

  • سیستئین
  • اسیدهایچرب امگا 3: امگا3 یکی دیگر از مواردی که باید به  لیست برنامه رژیم تغذیه مناسب خود اضافه کنید که در رشد و تقویت موها موثر خواهد بود. امگا 3 یک اسید چرب کاملا طبیعی و مفید بوده که برای رشد موها ضروری است و همچنین مانع از خشک شدن تار های مو شده و به مرطوب ماندن موها کمک می کند.

مواردی همچون تخم مرغ، ماهی، روغن های دریای و گیاهی، روغن بذر کتان و… حاوی امگا 3 هستند که بهتر است بعد از کاشت مو به مصرف این مواد مغذی بپردازید و شاهد رشد و تقویت موهایتان شوید.

 

اگزما (درماتیت آتوپیک)

اگزما نوعی التهاب در پوست است که باعث خارش ، قرمزی ، پوسیدگی و تحریک می شود. این سیستم توسط یک سیستم ایمنی بیش از حد حساس ایجاد می شود و می تواند به صورت یک بار شعله ور شدن یا یک وضعیت مداوم ظاهر شود.

از آنجا که فولیکول های مو در پوست قرار دارند ، ممکن است اگزما در رشد مناسب موها تداخل ایجاد کند.

پسوریازیس

پسوریازیس نوعی اختلال خود ایمنی است که باعث می شود سلول های پوست به سرعت تکثیر پیدا کنند و لکه های قرمز ، ضخیم ، پوسته پوسته و دردناک ایجاد شده و فولیکول های مو را مسدود کرده و رشد را متوقف کند.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی در اثر تماس با ماده حساسیت زا یا محرک سمی ایجاد می شود. ممکن است احساس خارش یا احساس سوزش کنید. اگر ناحیه نزدیک ابروهای شما تحت تأثیر قرار گیرد ، التهاب ممکن است رشد مو را مهار کند.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک معمولاً یک بیماری مداوم است. دانشمندان معتقدند که علت آن قارچ یا تولید بیش از حد روغن در پوست است. درماتیت سبورئیک حتی در ابروها منجر به ایجاد شوره می شود.

کچلی 

کچلی که به کرم حلقوی معروف است نیز قارچی است. لکه های قرمز ، خارش دار ، برجسته ، حلقه ای ، همراه با جوش و تاول ایجاد می کند. وقتی این وصله ها از روی ابروها نمایان می شوند ، موها معمولاً می ریزند و یک لکه طاس باقی می گذارند.

مشکلات تیروئید

بیماری تیروئید یکی از دلایل عمده ریزش موی ابرو است. غده تیروئید شما هورمون هایی تولید می کند که متابولیسم را تنظیم می کنند.

وقتی این غده هورمونی را بیش از حد یا کم تولید می کند ، بدن شما از تعادل خارج می شود و تعدادی از فرایند های طبیعی را مختل می کند. این شامل رشد مو است.

کم کاری تیروئید همچنین می تواند باعث خستگی ، افزایش وزن شود ، در حالی که افراد مبتلا به پرکاری تیروئید اغلب دچار تپش قلب ، برجستگی چشم و کاهش وزن می شوند.

بیماری هانسن

بیماری هانسن (جذام) توسط باکتری ایجاد می شود و به صورت زخم در سراسر پوست ظاهر می شود. این در بسیاری از کشور ها رایج است اما در ایالات متحده این گونه نیست. جذام شامل ضایعات و ریزش مو در سراسر بدن ، بی حسی و ضعف اندام است.

استرس و اضطراب

همان طور که می دانید استرس تاثیرات منفی در زندگی ما می گذارد همچون ریزش مو، حملات قلبی ، لاغر شدن و…

استرس و اضطراب بیش از حد می تواند باعث تغییرات فیزیولوژیکی ، از جمله کاهش اکسیژن به فولیکول های مو و نوسان سطح هورمون شود که به ریزش موی ابرو کمک می کند.

از نوشیدنی های الکی حتما پرهیز کنید، زیرا باعث زیاد شدن استرس شده و در رشد و تقویت موها اختلال به وجود می آورد. به جای نوشیدنی های الکلی و مضر، تنفس های عمیق را آزمایش کنید و همچنین آبمیوه های طبیعی را جایگزین آن ها کنید.

استراتژی های کاهش استرس عبارتند از:

  • ورزش منظم
  • گوش دادن به موسیقی
  • انجام یوگا
  • مراقبه

نوشیدن آب و مایعات از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا باعث رقیق شدن خون شده و در نتیجه باعت می شود گردش خون آسان تر انجام شود به این ترتیب به فولیکول های مو خون، اکسیژن و مواد غذایی زیادی می رسد.

بارداری و زایمان

بارداری و زایمان همچنین می تواند هورمون ها و سایر جنبه های بیوشیمی بدن شما را به یک چرخش دم تبدیل کند. این نوسانات وحشتناک ممکن است چرخه های رشد مو را از بین ببرد و باعث ریزش مو شود.

تلوژن افلوویوم

Telogen effluvium (TE) یک ریزش غیرطبیعی مو است که هنگامی اتفاق می افتد که چرخه رشد طبیعی مو در اثر تغییرات هورمونی یا دیگر رویداد ها در بدن قطع شود.

افراد مسن

مردان و زنان از 40 سالگی شروع به کم پشتی مو می کنند ، زیرا سطح استروژن در زنان و تستوسترون در مردان کاهش می یابد.

کندن مداوم ابروها یا استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی

کندن بیش از حد ابروها ضربه جزئی ایجاد می کند و در نهایت ممکن است رشد مو در آن نقطه متوقف شود. آرایش خشن هنگام استفاده طولانی مدت ممکن است آسیب مشابهی ایجاد کند.

شیمی درمانی

برای مقابله با سرطان ، شیمی درمانی طوری طراحی شده است که پس از همه سلول ها به سرعت در حال تقسیم قرار می گیرد. این شامل فولیکول های مو است. به همین دلیل است که وقتی افراد تحت این روش درمانی قرار می گیرند ، موها به صورت توده ای می ریزند.

درمان ریزش موی ابرو

هنگامی که شما و پزشک علت ریزش موی ابرو را تشخیص دادید ، می توانید مناسب ترین روش درمانی را انتخاب کنید.

  • ماینوکسیدیل(روگاین) دارویی موضعی بدون نسخه OTC و با واسطه هورمون است که در نسخه های مردانه و زنانه در دسترس است

ماینوکسیدیل به صورت مایع یا کف از طریق پیشخوان در دسترس است. آن را دو بار در روز به پوست سر بمالید تا مو رشد کند و از ریزش موها جلوگیری کند.

ماینوکسیدیل داروی مناسب برای موهای کاشته شده بوده و تاثیر فوق العاده ای بر روی آن ها دارد و میزان اثر آن در هر فردی متفاوت است و حتما باید طبق تجویز پزشک مصرف شود. محلول ماینوکسیدیل 2 درصد و 5 درصد را می توانید از داروخانه های معروف خریداری کنید. توجه داشته باشید مصرف ماینوکسیدیل 5 درصد مناسب آقایان و ماینوکسیدیل 2 درصد مناسب بانوان است، پس در هنگام خرید به این نکته ها دقت کنید.

ماینوکسیدیل داروی تقویت کننده ای است که باید روزانه دوبار و هر بار به مقدار 1 سی سی استفاده کنید.این محلول در تقویت و رویش گراف های مو موثر است.

  • رشد هورمونیدر طی چند ماه متوقف شده است.
  • کورتیکواستروئیدها به دو صورت موضعی ، تزریقی یا قرصی می توانند برای کاهش آلوپسی آره آتا ، اگزما ، درماتیت یا پسوریازیس با کاهش التهاب و پاسخ ایمنی استفاده شوند.
  • موادشیمیایی موضعی و حساس به تماس با استخراج پاسخ آلرژیک که رشد مو را تحریک می کند ، می تواند برای ریزش موی ابرو موثر باشد. این مواد شیمیایی معمولاً دارای یک عارضه جانبی ناشی از بثورات هستند.
  • طبسوزنی ممکن است در کاهش آلوپسی آره آتا موثر بوده
  • روغنکرچک یک درمان خانگی طولانی مدت برای رشد مو است. ممکن است با تأثیر بر برخی هورمون ها ، فولیکول های مو را تحریک کند.
  • آنترالینکه معمولاً برای درمان پسوریازیس استفاده می شود، ضد التهاب و از مشتقات طبیعی آنتراكینون است. این اغلب برای کسانی که ریزش موی ابرو دارند ناشی از یک روند التهابی تجویز می شود.
  • مکملهای غذایی با آنتی اکسیدان ها ، اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب امگا 6 در برابر ریزش مو در زنان و به احتمال زیاد در مردان نیز موثر است.
  • برایموارد ناشی از اختلالات هورمونی ، یک متخصص غدد ممکن است داروهای تجویز شده مانند هورمون تحریک کننده تیروئید ، استروژن یا تستوسترون را تجویز کند.
  • ترمیمکاشت ابرو مشابه جایگزینی موی سر است. این شامل برداشتن بخشی از پوست از محلی با موهای فراوان و پیوند فولیکول های مو به ناحیه ابرو پراکنده است.
  • Bimatoprost (Latisse)با افزایش چرخه های رشد مو ، TE و احتمالاً سایر اشکال از دست دادن ابرو را درمان می کند ، بنابراین موها باید طولانی تر شوند. ممکن است به رشد مژه کمک کند ، اما مطالعات نشان می دهد که برای ابرو نیز موثر است، اگرچه هنوز توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA  برای این منظور تأیید نشده است.
  • برخیاز افراد به سادگی تصمیم می گیرند ریزش موی ابرو خود را با آرایش دائمی یا میکروبلیدینگ (خال کوبی های نیمه دائمی) پنهان کنند.

پیشگیری از ریزش موی ابرو

گاهی اوقات پیشگیری از ریزش موی ابرو امکان پذیر است. مقدار زیادی پروتئین ، میوه و سبزیجات بدون چربی بخورید. روش هایی برای استراحت و کاهش استرس مانند ماساژ یا مدیتیشن پیدا کنید.

در برابر تمایل به کندن بیش از حد ابرو یا استفاده از مواد شیمیایی سخت در نزدیک آن ها مقاومت کنید. در صورت نیاز به استفاده از سفید کننده مو یا رنگ ، ترتینوئین Retin-A ، هیدروکینون یا اسیدهای گلیکولیک از ابروهای خود با وازلین محافظت کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر شروع به ریزش موی ابرو کردید ، برای تعیین علت باید به پزشک مراجعه کنید. آن ها قادر خواهند بود علائم دیگر را مشخص کنند و آزمایشات مناسب را برای تشخیص وضعیت زمینه ای سفارش دهند. آن ها می توانند شما را در یک برنامه درمانی مناسب شروع کنند.

غذای آماده

ریزش موی ابرو می تواند دلایل مختلفی داشته، از جمله غدد درون ریز ، خودایمن یا ناشی از ضربه. گزینه های درمان از داروها و کرم ها گرفته تا درمان های جایگزین و روش های زیبایی متفاوت است.

یک رژیم غذایی متعادل می تواند موهای شما را به صورت نوک تیز نگه دارد. اطمینان حاصل کنید که انواع سبزیجات ، میوه ها ، غلات سبوس دار ، چربی های اشباع نشده و پروتئین های بدون چربی را در رژیم غذایی خود گنجانده اید و مصرف شیرینی ها را محدود کنید.

برخی ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذا با موهای سالم ارتباط دارند.

داشتن یک برنامه رژیم غذایی مناسب از مراقبت های بعد از کاشت بوده که در روند بهبودی و رشد و تقویت موها  موثر است. بعد از پیوند کاشت مو توصیه شده در هنگام صبح ویتامین مصرف شود. حتما در برنامه رژیم غذایی خود مایعات و میوه های سرشار از ویتامین c مانند پرتغال و آناناس و… اضافه کنید.

همان طور که می دانید ویتامین E در سلامت بدن نقش به سزایی دارد و در رشد و تقویت موها هم موثر است. ویتامین E با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، مانع از صدمه های رادیکال های آزاد و تخریب چربی ها شده و همچنین از غشاهای سلولی پیشگیری می کند، زیرا بخش قابل توجه آن را چربی تشکیل داده است.

سعی کنید این نوع مواد مغدی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

  • غذاهایغنیاز آهن ، از جمله گوشت گاو بدون چربی ، لوبیا ، سبزیجات برگ سبز ، غلات غنی شده با آهن و تخم مرغ
  • غذاهایغنیاز اسیدهای چرب امگا 3 ، مانند ماهی آزاد ، ماهی خال مخالی ، ماهی تن ، دانه های کتان ، زرده تخم مرغ ، دانه کنف ، و گردو
  • غذاهایپر پروتئینمانند تخم مرغ ، گوشت بدون چربی و غذاهای دریایی

توصیه می کنم حتما روزانه به اندازه کافی آب بنوشید.

منبع : https://royan.clinic/